تبلیغات
عطر گل یاس - روح و حقیقت نماز
عطر گل یاس
الهم عجل الولیک الفرج
شنبه 11 خرداد 1392 :: نویسنده : هادی الماسی
روح و حقیقت نماز
 یکی از آن معانی ، « صلاة » نماز لفظ و واژهای است که در متون دینی ما بعنوان
در دین اسلام تشریع شده است . این لفظ در برخی از آیات به معنای سلام و تحیت « نماز » همین عمل مخصوصی است که به نام
آمده است آنجا که خداوند در قرآن می فرمایند : إنَّ الله وملائکته یصلّون علی النّبی یا ایّها الذین آمنوا صلّوا علیه وسلّموا تسلیماً .
همانا خداوند و فرشتگان بر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید و »
اوست خدایی » 1) . و در آیه دیگر با اشاره به همین معنی میفرمایند : هو الذی یصلی علیکم وملائکته )« با تعظیم بر او سلام گوئید
2) . وبه معنای دعا هم در برخی از آیات آمده است . آنجا که به )« که هم او و هم فرشتگانش بر شما تحیت و رحمت می فرستند
پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)دستور گرفتن زکات داده میشود خداوند میفرماید بعد از گرفتن زکات برای آنها و در حقشان دعا
ای رسول ما ، تو از مؤمنان صدقات را بگیر » . کن . خذ من اموالهم صدقۀ تطهّرهم وتزکیهم بها وصلّ علیهم إنّ صلواتک سکن لهم
تا بدان واسطه نفوس آنان را پاکیزه سازی و آنها را به دعای خیر یاد کن همانا دعای تو در حق آنان ، موجب تسلی خاطر
به هر دو معنای مزبور که در حقیقت به معنای واحد بر میگردند که همان دعا باشد مورد بحث ما نیست بلکه « صلاة » . (3)« آنهاست
همان معنایی است که با طریق مشخص و با ارکان مخصوص و جزئیات معین از طرف شارع مقدس ، حقیقت پیدا « صلاة » مراد از
کرده است و پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله وسلم)آن حقیقت نازله را در عمل تشریع و خود ، آن را تحقق عملی بخشید . نه تنها
شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در طول عمرش به عمل بدان پای بند بود بلکه همه مسلمین موظف بودند که آن را شبانه
(4)« نماز را از زوال خورشید تا نهایت تاریکی شب برپا دار » . روز پنج بار بجای آورند . اَقم الصلاة لدلوك الشمس الی غسق اللیل
. که این آیه اشاره اجمالی به نمازهای پنج گانه دارد . نماز با این شیوه مرسوم که مصداق آن برای همه مسلمین روشن و آشکار
است چیزی نیست که مورد فهم و درك نباشد چون آنچه که از سنّت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)و اهل بیتش استفاده
میشود پر واضح است که این تلقی از نماز یعنی اعمال مخصوصهای که با تکبیرة الاحرام شروع و به سلام ختم می گردد . و این
است معنای دیگری که از آیات استفاده می شود . آنچه که مسلّم است این است که این عمل ظاهری که اصطلاحاً بدان نماز گفته
می شود تمام حقیقت نماز نیست بلکه این صورت و چهره ظاهری آن است . نماز امری است الهی که تحقق آن همانند سایر امور
دارای ظاهر و باطن است که در متون دینی به هر دو جهت آن اشارت رفته است . تصویر ظاهری نماز همان است که با اعمال
مخصوصه انجام گیرد و حفظ آن نیز فرض و واجب است امّا روح و باطن نماز عبارتست از : اخلاص ، حضور قلب ، ذکر خداوند و
تعظیم در مقابل او ، امید و دلبستگی به ذات ربوبی ، اعتماد و رکون به وجود سرمدی و محو شدن در مقابل ذات یکتایی که در
مقابل عظمت و جلالت او قیام نموده است . حقیقت نماز اعم از معنای ظاهر و باطن است و محدود و محصور نمودن آن به ظاهر ،
چون محدود نمودن حقیقت انسان و انسانیت او به جسم مادی است . همانطور که حقیقت انسان در این جسم خاکی و هیکل مادی
قالب گیری شده و به اطوار مختلف و گوناگون درآمده و به این شکل ظاهری وجود یافته است چنانچه خداوند فرماید : وقد
5) . حقیقت نماز هم چون سایر امور در باطن و روح او نهفته شده )« وبه تحقیق شما را به صورت گوناگون آفرید » خلقتکم اطواراً
که این قالب و صورت را پذیرا شده است هرگاه آن حقیقت بخواهد در عالم خارج تحقق یابد قطعاً باید در همین طور و قالب
خاص باشد و در غیر این صورت نماز نبوده بلکه پدیده دیگری است . هرگاه این قالب خاص و صورت ظاهری نماز با روح و باطن
( آن آمیخته و قرین گردد نماز حقیقت خود را یافته و تأثیر خود را میگذارد . در چنین صورتی است که این امر الهی ، ستون دین، معراج مؤمنین( 7) ، روشنگر چهره مسلمین( 8) ، مقرِّب متقین( 9) ، مکمّل اخلاص مخلصین ، مبعِّد خصائص ملحدین( 10 ) ، مسوِّد
چهره شیاطین( 11 ) ، وممیّز مؤمنین از کافرین( 12 ) ، قرار می گیرد . پس نمازی که فقط ظاهر داشته باشد و فاقد روح باشد مُعطی
شی نخواهد بود . بنابر این قیام به ظاهر آن ، تحرکی در نماز گزار ایجاد نخواهد کرد و از سوی ذات باری به این نماز اقبال و
خداوند متعال نظر نمیافکند به » : توجهی نیست چنانچه از رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمودند
13 ) . پس حقیقت نماز اعم از صورت ظاهری و معنای باطنی است و )« نمازی که آدمی دل خود را با بدن خود به نماز حاضر نکند
تمسک به هر یک از این دو بدون دیگری نماز نیست در نتیجه هم کسانی که به ظاهر آن تشبث جسته و از روح آن بی خبرند از
حقیقت نماز غافلند و هم آنانکه نماز نمیخوانند و ادعا دارند که ما به معنا و حقیقت آن رسیده ایم معرفتی از نماز ندارند چون نماز
3  سوره مبارکه توبه ، . 2  سوره مبارکه احزاب ، آیه 43 . در هر دو صورت فاقد حقیقت است . 1  سوره مبارکه احزاب ، آیه 56
6  تهذیب ، ج 1 ص 173 روایت 68 . کافی ، ج 7 . 5  سوره مبارکه جن ، آیه 14 . 4  سوره مبارکه اسراء ، آیه 78 . آیه 103
9  اصول کافی ، ج 3 ص 265 . 8  نهج الفصاحه ، حدیث 1874 . 7  بحار الانوار ، ج 82 ص 303 روایت 2 باب 4 . ص 25 روایت 7
10  مجمع البیان ، ج 7 ص 447 ذیل آیه 45 عنکبوت . 11  نهج الفصاحه ، حدیث 1877 . روایت 6 . نهج الفصاحه ، حدیث 1878
. 13  معراج السعاده ، ص 668 . 12  نهج الفصاحه ، حدیث 109




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 11 خرداد 1392 11:50 ق.ظ
تماشای وبلاگ شما احساس خوبی را بهم میده . ممنوم از مطالب پرمحتوای شما که میشه فهمید هنوزم وبلاگ های خوب با نویسنده های خوش ذوق توی اینترنت فعال هستند. ازت دعوت میکنم با سایت من تبادل لینک داشته باشی تا منو دوستام همیشه از وبلاگت استفاده کنیم.

بهترین ها رو برات آروز دارم.
موفق باشی
هادی الماسیممنون از شما که به ما لطف دارید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : هادی الماسی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


-_ !News _-

پخش زنده حرم مهدویت امام زمان (عج)
دعای فرج حدیث موضوعی سوره قرآن
زیارت عاشورا جنگ دفاع مقدس آیه قرآن