تبلیغات
عطر گل یاس - چرا عبادت ؟
عطر گل یاس
الهم عجل الولیک الفرج
دوشنبه 21 مرداد 1392 :: نویسنده : هادی الماسی
چرا عبادت ؟
عبادت ، به معنای اظهار ذلّت ، عالی ترین نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است . در اهمیّت آن ، همین بس که آفرینش هستی
و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریع ) برای عبادت است . خداوند می فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاِْنسَ إِلا لِیَعْبُدُونِهدف
آفرینش هستی و جن و انس ، عبادت خداوند است . کارنامه همه انبیاء و رسالت آنان نیز، دعوت مردم به پرستش خداوند بوده
است : وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ اءُمَّۀٍ رَّسُولًا اءَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران ، عبادت خدا
بوده است . روشن است که خدای متعال ، نیازی به عبادت ما ندارد، فَإِنَّ اللّهَ غَنِیُّ عَنکُمْ و سود عبادت ، به خود پرستندگان
برمی گردد، همچنانکه درس خواندن شاگردان به نفع خود آنان است و سودی برای معلّم ندارد.
ریشه های عبادت
آنچه انسان را به پرستش و بندگی خدا وادار می کند (یا باید وادار کند) اموری است ، از جمله :
 1- عظمت خدا انسان وقتی خود
را در برابر عظمت و جلال خدایی می بیند، ناخودآگاه در برابر او احساس خضوع و فروتنی می کند. آن سان که در برابر یک
دانشمند و شخصیت مهم ، انسان خویشتن را کوچک و ناچیز شمرده ، او را تعظیم و تکریم می کند.
 2- احساس فقر و وابستگی
طبیعت انسان چنین است که وقتی خود را نیازمند و وابسته به کسی دید، در برابرش خضوع می کند. وجود ما بسته به اراده خداست
و در همه چیز، نیازمند به اوییم . این احساس عجز و نیاز، انسان را به پرستش خدا وامی دارد. خدایی که در نهایت کمال و بی
نیازی است . در بعضی احادیث است که اگر فقر و بیماری و مرگ نبود، هرگز گردن بعضی نزد خدا خم نمی شد.
 3- توجّه بهنعمت ها انسان ، همواره در برابر برخورداری از نعمت ها، زبان ستایش و بندگی دارد. یادآوری نعمت های بیشمار خداوند، می
تواند قوی ترین انگیزه برای توجه به خدا و عبادت او باشد. در مناجات های امامان معصوم ، معمولًا ابتدا نعمت های خداوند، حتی
قبل از تولّد انسان ، به یادآورده می شود و از این راه ، محبت انسان به خدا را زنده می سازد آنگاه درخواست نیاز از او می کند.
خداوند هم می فرماید: فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ ، الَّذِیَّ اءَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ مردم پروردگار این کعبه را بپرستند،
او را که از گرسنگی سیرشان کرد و از ترس ، ایمنشان نمود. در آیه ای دیگر است ، پروردگارتان را بندگی کنید، چون شمارا
آفرید.
 4- فطرت پرستش ، جزئی از وجود و کشش فطری انسان است . این روح پرستش ، که در انسان فطری است ، گاهی در
مسیر صحیح قرار گرفته و انسان به خدا پرستی می رسد، گاهی انسان در سایه جهل یا انحراف ، به پرستش سنگ و چوب و
خورشید و گاو و پول و ماشین و همسر و پرستش طاغوت ها کشیده می شود. انبیا، برای ایجاد حسّ پرستش نیامده اند، بلکه بعثت
آنان ، برای هدایت این غریزه فطری به مسیر درست است . علی علیه السلام می فرماید: فَبَعث اللّهُ مُحَمَّداً بِالْحقّ لِیُخرِجَ عِبادَهُ مِنْ
عِبادَةِ الَاؤ ثان اِلی عِبادَتهِ خداوند، محمّد صلّی اللّه علیه و آله را به حق فرستاد، تا بندگانش را از بت پرستی ، به خدا پرستی
دعوت کند. بیشتر آیات مربوط به عبادت در قرآن ، دعوت به توحید در عبادت می کند، نه اصل عبادت . زیرا روح عبادت در
انسان وجود دارد. مثل میل به غذا که در هر کودکی هست ، ولی اگر راهنمایی نشود، به جای غذا، خاك می خورد و لذّت هم می
برد! اگر رهبری انبیا نباشد، مسیر این غریزه منحرف می شود و به جای خدا، معبودهای دروغین و پوچ پرستیده می شود. آنگونه که
در نبود حضرت موسی و غیبت چهل روزه اش ، مردم با اغوای سامری ، به پرستش گوساله طلایی سامری روی آوردند.نقش عبادت
عبادت ، قرار دادن همه ابعاد زندگی در مسیر خواست و رضای الهی است . اینگونه رنگ خدایی زدن به کارها، تاءثیرهای مهمّی
در زندگی انسان دارد که به گوشه ای از آنها اشاره می شود:
1- باقی ساختن فانی انسان ، و همه تلاش هایش از بین رفتنی است ،
امّا آنچه برای رضای خدا انجام گیرد و متعلّق به اللّه باشد، به صورت ذخیره درمی آید و باقی است . قرآن می فرماید: مَا عِندَکُمْ
یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍآنچه نزد شماست پایان می پذیرد و آنچه نزد خداست ، ماندگار است . و نیز: کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلا
وَجْهَهُهر چیزی نابود می شود مگر آنچه وجهه و رنگ و روی الهی داشته باشد.
 2- تبدیل مادیّات به معنویات اگر هدف در
کارها خدا باشد و انسان بتواند نیّت و انگیزه و جهت کارهایش را در مسیر خواست خدا قرار دهد و بنده او باشد، حتی کارهای
مادّی از قبیل خوردن ، پوشیدن ، مسافرت ، دیدار، کار روزانه ، خانه داری ، تحصیل ، همه و همه ، معنوی می شود. برعکس ،
گاهی مقدّس ترین کارها، اگر با هدف مادّی و دنیوی انجام گیرد، از ارزش می افتد. اوّلی نهایت استفاده است ، دوّمی نهایت زیان

-3 سازندگی فرد و جامعه عبادت و توجّه به خدا و پرستش او، چون همراه با نادیده گرفتن هوس ها و تمایلات ، و تفاخر نداشتن .
نسبت به نژاد و لباس و زبان و زمین و شهر است و انس گرفتن با خدا و دل بستن به بی نهایت قدرت و کمال و تشکر از صاحب
نعمت است ، این مسائل ، در ساختن فکر و زندگی فردی و اجتماعی مردم نقش دارد. عبادت ، حرکت در مسیر مستقیم الهی است
: وَاءَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِ رَطٌ مُّسْتَقِیمٌ عبادت ، بار نیست ، بلکه اهرم حرکت است : وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ از صبر و نماز
کمک بگیرید. عبادت ، هم انسان را به صورت فردی ، از بردگی هوس ها و گناهان و شیطان نجات می دهد، و هم یک جامعه
عابد، که خدارا می پرستد، از پرستش طاغوت ها و ستمگران و ابرقدرت ها آزاد می شود. اقبال لاهوری می گوید: آدم از بی
بصری بندگی آدم کرد گوهری داشت ولی نذر قباد و جم کرد یعنی از خوی غلامی ز سگان پست تر است من ندیدم که سگی
پیش سگی سر خم کرد عبادت ، هم فرد ساز است و هم جامعه ساز، فساد جوامع ، بیشتر از گرایش به عبودیت و پرستش غیر خدا
سرچشمه و ریشه می گیرد.
ابعاد عبادت
در فرهنگ اسلام ، عبادت فراتر از نمونه هایی چون نماز و روزه است . همه کارهای شایسته ای که به نفع مردم نیز باشد، عبادت
است . به برخی از کارها که در اسلام ، عبادت به حساب آمده ، اشاره می کنیم :
1- تفکر در کار خدا امام صادق علیه السلام می
فرماید: لَیْسَت الْعبادَةُ کَثرَةَ الصَّلوةِ والصَّومِ، اِنَّما اَلْعِبادَة التفَّکُّرُ فی اَمرِاللّهِ عبادت ، زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست ، همانا
عبادت ، اندیشیدن در امر خداست . تفکری که انسان را به خدا نزدیک و آشنا سازد عبادت به حساب آمده است .
 2- کسب و کار
رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ عبادت ، هفتاد بخش است ، برترین آنها طلب
حلال و به دنبال روزی رفتن است .
3- آموختن دانش پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله فرمود: مَنْ خَرَجَ یَطْلُبُ باباً مِنَ الْعِلْمِ لِیَرُدَّ
باطلًا الَی الحقِّ و ضالًا اِلَی الهُدی کانَ عَمَلهُ کعبادةِ اربعین عاماکسی که از خانه به دنبال آموختن دانش بیرون برود، تا با آن ،
باطلی را ردّ کند و گمراهی را به هدایت بکشد. کار او همچون چهل سال عبادت است .
 4- خدمت به مردم روایات بسیاری است
که خدمت به مردم و رسیدگی به مشکلات آنان را از بسیاری از عبادت ها و حجّ مستحب ، به مراتب برتر به حساب آورده است .
به قول سعدی : عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست 5 انتظار حکومت عدل جهانی پیامبر صلّی اللّه علیه
و آله فرمود: اَفْ َ ض لُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ انتظار فرج وگشایش (با آمدن امام زمان علیه السلام ) برترین عبادت است . روشن
است که انتظار مثبت و سازنده که زمینه سازی و تلاش برای دولت عدل مهدی علیه السلام را نیز به همراه داشته باشد. پس رنگ و
صبغه الهی دادن به کارها، بر ارزش آنها می افزاید وآنها را عبادت وگاهی برتر از عبادت می سازد. نیّت صحیح ، اکسیری است که
هر فلز بی ارزش را، طلا می سازد وکارهایی که با نیّت تقرّب به خدا انجام گیرد، عبادت می شود. بااین حساب ، می توان گفت
ابعاد ونمونه های عبادت ، قابل شمارش نیست وحتّی نگاه پر مهر به پدر ومادر، نگاه به چهره علما، نگاه به قرآن و کعبه و رهبر
( عادل یا برادر دینی هم عبادت است






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 مرداد 1393 12:46 ب.ظ
سپاس از مطالب خوبتون
هادی الماسیممنون از حسن نظرتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : هادی الماسی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


-_ !News _-

پخش زنده حرم مهدویت امام زمان (عج)
دعای فرج حدیث موضوعی سوره قرآن
زیارت عاشورا جنگ دفاع مقدس آیه قرآن