تبلیغات
عطر گل یاس - شطرنج و آلات موسیقی از دیدگاه معصومین علیهم السلام
عطر گل یاس
الهم عجل الولیک الفرج
IMG4UP



شطرنج و آلات موسیقی از دیدگاه معصومین علیهم السلام



رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

شما را از بازی با نرد و شطرنج و ورق و نواختن در طبل و عود و طنبور و استفاده بردن از تار و سه تار همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم.  
(ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد 5صفحه 309 ، امالی شیخ صدوق صفحه 424 مجلس شصت و ششم ، فروع کافی ، مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 79 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 285)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرورترین این امت ظاهر می گردد و مردم در آن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند. در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهایی مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند. (تفسیر جامع، جلد 6، ص 347)
از منظر امامان معصوم(ع):
امام صادق (ع): هنگامی که آدم(ع)از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای سازشیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشا می گیرد و آنها ازپیروان راه ابلیس و قابیل می باشند.( فروع کافی جلد  4  صفحه 431)
امام رضا (ع):گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است.( وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 100)
حضرت محمد(ص):پنج طایفه هستند که خدا به آنها نگاه نمی کند(توجه نمی کند)یکی از آنها اهل موسیقی است(تفسیر عیاشی)
حضرت صادق (ع) : مزد مرد و زن خواننده حرام است.( من لایحضر الفقیه جلد 3 صفحه105)
حضرت کاظم (ع):آموزش دادن آلات موسیقی کفر و یادگیری آلات موسیقی کفر و گوش دادن به آن کفر است و پولش نیز حرام است.
امام علی (ع):ملائکه در خانه ای که در آن آلات موسیقی باشد ، یا موسیقی گوش کنند ، داخل نمی شوند.ودعای اهل آن خانه مستجاب نمی گردد و برکت از اهل آن خانه برداشته می شود.( وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 100 ، فروع کافی ، مستدرک الوسائل باب 78)
رسول خدا(ص): اهل موسیقی از جمله کسانی است که در قیامت خداوند به او نظررحمت نمیفرماید ، کسی که به نوای موسیقی وآوازه خوانی گوش کند ، بعد از مرگش در گوش او سرب مذاب شده می ریزند.( مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 80)
حضرت صادق (ع):داخل خانه ها و مکان هایی که در آن نوازندگی وآوازه خوانی می شود نگردید زیرا حق تعالی ازآن گروه اعراض و دوری فرموده و روی رحمت از ایشان برگردانیده و برایشان غضب نموده است.( کافی جلد 6 صفحه 432)
 
در محضراستاد علامه محمد تقی جعفری:
سوال:آیا موسیقی روح انسان را تصفیه نمی کند؟جواب:اگر موسیقی آنچنان که عاشقان دلباخته اش می گویند روح انسان را تصفیه می کند چرا با شیوع موسیقی در شرق و غرب بیماری های روانی و فساداخلاقی به حدی است که گفتگو درباره آن باعث شرمساری است.
سوال:نظر استاد درباره گوش دادن به موسیقی های مجاز:اگر هم فرض کنیم که این گونه امور ممنوع نباشدحداقل قدم روی نوار باریکی گذاشته ایم که یک طرف آن قطعا قلمرو ممنوعیت وحرمت می باشدو چوننفس آدمی لذت طلب است لذا تدریجا قانون را پایمال می سازد.(بهشت جوانان،ص353)
ضررهای موسیقی از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری:ایجاد عدم تعادل و توازن بین اعصاب سمپاتیک و پاراسمتیک(که منشاءاضطرابات گوناگون،خوشی های ناگهانی،خنده های بیجا و ....می شود)- مرض مانی(نوعی جنون که درجات متعدد دارد.)– هیجان -عامل فحشا وجنایت-
مرض سیکلوتیمی(نوعی بیماری روانی است که شخص بیمارگاهی می خندد و بعضی اوقات از خود ترشرویی نشان می دهد و گاهی گرفته و غمگین است.- کوتاهی عمر- ضعف اعصاب -بیماری فشار خون-تاثیرات قلبی(مثل سکته و بی نظمی در طپش قلب)-  از دست دادن نیروی تفکر- تضعیف و تضییع حس شنوایی و بینایی- سلب اراده و شکست شخصیت- سلب غیرت- جلب توجه غیر طبیعی- افسردگی و خمودگی و سستی- تهییج عشق- شکست عمر و جوانمرگی- زنجیر بردگی-اتلاف وقت و.......(مبانی فقهی و روانی موسیقی ،ص33)
آیا موسیقی در محل کار سبب کار بیشتر نیست؟آزمایش کرده اند وقتی درکارگاهها موسیقی زده می شودکمیت ونتیجه کار کارگران بیشتر می شود؟جواب:مسلما افزایش راندمان کار انرژی می خواهد و خود تموجات صوتی نمی تواند در داخل بدن انرژی تولید کند .درواقعموسیقی در اینجا هیچ عمل مثبتی انجام نداده بلکه جنبه منفی نیز داشته که باعث شده انرژی کارگران در زمان کوتاهتری صرف شود.
    
در محضر استاد شیخ علی اکبر تهرانی:
به چهار دلیل مهم موسیقی و آوازه خوانی حرام است 1.یک آیه و یا حدیث درباره حلال بودنش در هیچ کدام از کتب شیعه نداریم
.2.هم حدیث و هم آیه فراوان درباره حرام بودن موسیقی داریم
.3.اینکه سازندگان این موسیقی ها و آوازها آن را از آخرین درجه هوای نفس خود می گیرند وهوای نفس انسان هم دشمن خداست چنانچه پیامبر(ص)فرمودندزیرآسمان خدا پرستیدن هیچ بتی خشم آورتر ازبت هوای نفس نیست
.4.هرکس بخواهد گناه کند بایداول ازیاد خداغافل شود و بهترین چیزی که انسان را از یاد خدا و آخرت غافل می سازد موسیقی و مطربی است.
هر کجای قرآن که دم از لهو و لعب می زند اولش همین موسیقی است. تمام امام ها وعلمای اهل عمل هم می دانند که همین است. مثلاً نمونه اش در سوره جمعه می فرماید که شما به دنبال لهو و لعب می روید، منظور همان موسیقی است.
 عده ای هم می گویند موسیقی تا حدودی حلال و تا حدودی حرام است. ما می گوییم دستگاهی که ساخته اید که مشخص می کند تا کجا حلال و از کجا حرام است، به ما بدهید تا آنجا که حلال است را گوش کنیم و گناهش هم گردن شما، بقیه اش را خودمان گوش نمی کنیم. این موسیقی های تلویزیون پیرمرد و پیرزن 80 ساله را هم به رقص می آورد.
 
از حضرت صادق (ع) که می فرمایند: از جمله گناهان کبیره اشتغال به موسیقی و آوازه خوانی است که انسان را از یاد خدا باز می دارد و او را در ارتکاب محرمات بی باک و بی پروا می سازد.
 وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 100
امام صادق (ع):گوش دادن به موسیقی و آوازه خوانی نفاق و دوروئی را در دل انسان می رویاند. همانگونه که آب سبزه کنار جوی را می رویاند.
وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 101
امام صادق (ع):موسیقی مورث کفر است و نیز فرمود موسیقی آشیانه نفاق می باشد.
عین الحیوه صفحه 231
 



نوع مطلب :
برچسب ها : شطرنج و آلات موسیقی از دیدگاه معصومین علیهم السلام، موسیقی، شطرنج،
لینک های مرتبط :
شنبه 31 مرداد 1394 03:20 ق.ظ
با عرض سلام و خسته نباشید.
امیدوارم به مسئله ای که مطرح میکنم پاسخ داده بشه.
طبق روایاتی که اینجا ذکر شده، موسیقی به کل حرام و کفر آمیز است. نواختن و گوش دادن و نگهداری و خرید و فروش آلات موسیقی کلّاً نهی شده.
اما مسئله اینجاست که چرا با وجود چنین ادله و روایات بارز و واضح، اکثر مراجع تقلید بر این باورند که موسیقی فقط در حالت لهو و غنا حرام است و در غیر این صورت حرام نیست و گوش دادن یا نواخت و یا نگهداری آلات مربوط به موسیقی غیر لهو مجاز است؟
الان باید به کدام‌استناد کرد؟ به آن حرف امام کاظم که شنیدن موسیقی را‌کفر میداند(طبق نوشتهء شما) و یا به فتوای مراجع تقلید که فقط موسیقی لهو را گناه میدانند؟
اکثر مراجع برای موسیقی غیر لهو حتی حکم کراهت هم اعمال نکرده اند. دلیل آن چیست؟

لطفا بزرگواری بفرمایید و پاسخ بدین.
سپاس گزارم
هادی الماسیممنون از اینکه به این وبلاگ سر زدید وبا دقت هرچه تمام مطلب را خوندید من فقط ذکر به اسناد کردم نه در این مورد نظر شخصی دادم ونه میدم در کل اگر بخواهیم به اصل مطلب فکر کنیم نتیجه ای جز حرف امامان نیست حالا شرایط الان وآن زمان من وارد بحثش نمی شم شاید در آن زمان شرایط فرق میکرده ماهم در آن زمان نبودیم که بخواهیم نتیجه الان را با آن مقایسه کنیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : هادی الماسی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


-_ !News _-

پخش زنده حرم مهدویت امام زمان (عج)
دعای فرج حدیث موضوعی سوره قرآن
زیارت عاشورا جنگ دفاع مقدس آیه قرآن